تاريخچه ي صنعت هتلداري در جهان

اولين گام ايجاد مسافر خانه ها توسط برخي از خانواده ها برداشته شد. در زمان روم باستان تعداد مسافرخانه ها در مسير راه هاي عمومي زياد شد که بيشتر به دليل سفر مقامات دولتي و شخصيت هاي کشوري بود. در آسيا بيشتر استراحتگاه ها در مسير کاروان ها ايجاد گرديده بود ، و زوّار که به مناطق زيارتي مي رفتند ، مي توانستند در اين مکانها استراحت کرده و غذاي مورد نيازشان را به دست آورند.

مهمان پذيرهايي که جنبه ي بازرگاني داشتند در سده ي پانزدهم در اروپا، اولين بار تحت عنوان «تخت و صبحانه » به وجود آمد. بنيان گذاري هتل ها در جهان مربوط به برپايي مراکزي به نام Inn است . واژه ي هتل از حدود سال هاي 760 ميلادي ، براي ناميدن اين نوع مراکز مورد استفاده قرار گرفت (زماني فراهاني هميرا،1379: 114).

هتل يک واژه فرانسوي است و اولين بار براي مشخص کردن ساکنان ثروتمند پاريسي استفاده شده است (بريمر، 1995: 17).

چيزي که اقتصاد صنعت هتلداري را براي هميشه تغيير داد ، اين بود که در سال 1794، سیتی‏هتل  در شهر نيويورک فعاليت تجاريش را آغاز کرد. دليل اين امر : از آن هنگام بود که ارائه ي خدمات هتلداري به مفهوم امروزي آن مرسوم شد و همچنين فعاليت هاي اين هتل به ايجاد انگيزش رقابت در ميان شهرهاي ديگر انجاميد، به گونه اي که سرمايه داران بسياري به اين صنعت روي آوردند و هتل هاي زيادي داير شد(همان، 17).

در 1892 ميلادي نخستن هتل با تجهيزات وتشکيلات امروزي به نام «تومانت هاس» در ماساچوست (بوستون) ساخته شد. در همان دوران در پاريس هتل ريتز ، در لندن ساووي ، در سنگاپور رافلز نمونه هايي استاندارد از نوع خدمات و کيفيت در مهمانخانه ها را ارائه مي کردند(زماني فراهاني هميرا،1379: 114).

در دهه 1930 رکود اقتصادي تاثيري منفي بر صنعت هتلداري گذاشت ولي شروع جنگ جهاني دوم ، سبب رشد دوباره و روز افزون آن گرديد و اين توسعه تا اواخر دهه 50 ادامه يافت . در دهه 1960 نوع جديدي از اسکان هاي اقامتي به نام هتل هاي اقتصادي ظهور نمود ، که در آن اتاق بدون ارائه ي سرويس غذا و نوشابه فروخته مي شد. در طي سالهاي 1977 تا1990 ميلادي ، صنعت هتلداري شاهد بيشترين توسعه در احداث هتل هاي سوئيت بود که امکانات خواب و زندگي را به طور مجزا در بر مي گرفت(زماني فراهاني هميرا، 1379: 115).


نظرات شما عزیزان:

آشنا
ساعت19:11---14 بهمن 1390
سلام ممنون از مطلبتون
منابع رو بصورت کامل انتهای مطلبتون نیاوردید!


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: جمعه 27 خرداد 1390برچسب:هتل, تاریخچه, صنعت هتلداری,
ارسال توسط یوسفی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 16
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 44
بازدید ماه : 121
بازدید کل : 49571
تعداد مطالب : 7
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1